7. Meditatie perfectionisme

(Ge vindt Rebels Nederlands op SpotifyGoogleApple of uw favoriete podcast platform.
Nog nooit een podcast geluisterd? 
Ga dan hier eens kijken hoe het moet!)

Dag lieve luisteraar,

Vorige week heb ik gesproken over perfectionisme en de gedachtepatronen die er achter zitten. Ook hier kan een meditatie en een moment van stilstaan, u heel hard helpen. Vandaag heb ik er eentje voorbereid met een schrijfopdracht op het einde.

Dus, zijt ge onderweg of kunt ge u niet volledig concentreren, dan is het nu niet de moment om hier naar te luisteren. Ik heb uw volledige aanwezigheid en aandacht nodig. Het duurt maar 15 minuutjes maximum, en op het einde neemt ge zelf ook nog 5 à 10 minuten.

We gaan vandaag werken aan die gedachte dat ge alles heel goed moet doen, dat ge kritiek zult krijgen als het niet goed genoeg is. Zoals ik vorige week zei, kunnen die gedachten zich manifesteren als ge Nederlands spreekt. Maar dat hoeft niet alleen dan te zijn.

Voor we beginnen, denk aan een situatie waar ge de neiging hebt om “te veel” te willen doen. Dat kan zijn als het gaat over Nederlands: dat ge denkt “oh ik moet echt veel meer studeren, ik moet het beter doen, ik moet echt oefenen oefenen oefenen”. Zelfs al doet ge dat niet, maar denkt ge dat wel constant, ping ping, dat is een perfectionistische gedachte.

Het kan ook op uw werk zijn. Ge kunt denken dat ge uw werk niet goed genoeg doet, of ge kunt standaard te veel uren doen omdat ge niet alles afkrijgt op de tijd dat het zou moeten. Ge denkt misschien dat uw bazin niet content is met wat ge doet, of uw collega’s, of uw klanten. Dat ge toch echt wel veel beter kunt, als ge maar harder zou werken of uzelf beter zou organiseren.

En als ge een moeder of vader zijt, dan zullen er zowiezo gedachten zijn die zeggen dat ge uw kinderen niet goed genoeg opvoedt, dat ge er niet genoeg zijt voor hen, dat ge gewoon een slechte ouder zijt. Misschien niet constant, maar toch vaak.

Ook ten opzichte van uw vrienden of uw lief, of zelfs uw buren, kunt ge denken dat ge eigenlijk meer moeite zou kunnen doen. Gedachten zoals “eigenlijk had ik dat beter kunnen doen” of “het ligt echt wel aan mij dat X kwaad is op mij” zijn ook perfectionistische gedachten.

Kies er eentje uit die u het meeste tormenteert, of die ge het beste herkent. Is er niks uit deze voorbeelden dat bekend voorkomt, proficiat, ge zijt een supermens en ge zijt onfeilbaar. Haha, nee serieus, als ge echt nooit zoiets denkt, stuur me dan efkes een mailtje. Ik geloof niet dat ik een mail ga krijgen, maar bon, ik heb het geprobeerd.

In elk geval, ik hoop dat ge ondertussen verbonden zijt met de meest voorkomende gedachte, dan gaan we ons nu klaarmaken om samen te mediteren.

Zoals altijd, geef ik 3 korte tips om er het meeste uit te halen:

  1. Zorg dat ge ergens rustig kunt zitten waar ge niet gestoord wordt. Als ge kinderen of huisdieren hebt, zorg dan dat ge ze alleen kunt laten, zodat ge u kunt focussen.
  2. Uw zithouding is belangrijk, maar comfort is nog belangrijker. Als ge in meditatiehouding kunt zitten, super, maar als dat pijnlijk begint te worden, doe het dan niet. Ge kunt een kussen gebruiken, dan zijn uw benen lager dan uw heupen, ofwel zet ge u op een stoel met een rechte rug en uw voeten op de grond.
  3. De kans is groot dat ge afgeleid wordt. Dat is normaal, we hebben allemaal veel gedachten. Als ge opmerkt dat ge aan iets anders denkt, kom dan gewoon terug, en ga door met wat ge hoort. Het is allemaal oké zoals het is

Oh en speciaal voor vandaag: leg pen & papier bij de hand, want als het belletje rinkelt, geef ik u een opdracht, en die moet ge opschrijven.

Goed, dan zijn we klaar om te beginnen.

We ademen even diep in en uit.

Voel efkes in uw lichaam, hoe ge hier zit.

En als ge uw ogen nog niet hebt gesloten, dan moogt ge dat nu doen.

We doen een korte bodyscan.

Voel uw voeten, de onderkant van uw voeten, de bovenkant, uw enkels, uw onderbenen en uw knieën. Welk stukje raakt de grond?

Ga door naar uw bovenbenen en uw billen. Hoe voelt dat?

Voel uw ademhaling in uw onderbuik en uw lage rug. Zit er spanning?

Reis omhoog, en ga richting uw borstkas en bovenrug. Voelt ge uw ademhaling? Voelt ge ergens pijn of spanning?

Blijf gewoon ademen, heel rustig.

Ge voelt nu ook uw schouders en uw nek, die bewegen soms ook mee met de ademhaling.

En uw bovenarmen, ellebogen, onderarmen en handen en vingers. Voel ze, niet alleen met uw gedachten, maar met uw hele lichaam.

En tot slot uw hoofd: hoe voelt uw gezicht: uw mond, neus en ogen, uw derde oog dat tussen uw wenkbrauwen zit, uw voorhoofd… Zit er spanning? Glimlach, en laat de spanning wegdrijven.

Voelt ge het bovenste stuk van uw hoofd?

Adem een paar keer van helemaal bovenaan uw hoofd, naar helemaal beneden, het onderste stukske van uw ruggegraat.

(ademen)

En nu gaat ge terug naar die gedachte van daarstraks.

Waar zegt ge tegen uzelf: “ik moet beter kunnen”?

Zet u in de situatie. Is het wanneer ge Nederlands spreekt? Waar zijt ge als dit gebeurt? Is het op uw werk, met vrienden, met uw kinderen?

Of is het wanneer ge aan iets werkt? Zit ge dan alleen aan uw bureau, druk te tokkelen aan uw computer?

Misschien praat ge met uw ouders, en komt dan die gedachte, dat ge echt wel beter moet doen dan dit.

Kijk naar uzelf in deze situatie.

En kijk hoe hard ge uw best doet.

Besef hoeveel moeite ge eigenlijk al doet.

En weet, dat uw best meer dan genoeg is.

Herhaal dit mantra na mij:

Ik ben genoeg, ik doe genoeg, ik heb genoeg.

Ik ben genoeg, ik doe genoeg, ik heb genoeg.

Ik ben genoeg, ik doe genoeg, ik heb genoeg.

Alles wat ik doe, is een cadeau voor de wereld.

Alles komt op het juiste moment.

Ik ben perfect zoals ik ben. Met al mijn imperfecties.

Ik ben genoeg, ik doe genoeg, ik heb genoeg.

En ik vind het moeilijk om dit te geloven, want ik heb zo lang gedacht dat alles altijd beter, sneller of efficiënter moest.

Maar vandaag kies ik voor een andere gedachte.

De gedachte dat ik waardevol ben, dat ik goed ben, dat ik mijn best doe, en dat het tijd wordt om dat te vieren.

Vandaag ga ik vieren hoe goed ik bezig ben.

Ik kijk terug naar mezelf met trots. Ik kijk naar mezelf op de manier dat ik naar een goeie vriendin kijk. Waw, ik heb al veel stappen gezet in mijn leven.

Amai, ik ben eigenlijk echt sterk.

Ik ga dadelijk dingen opschrijven waar ik trots op ben.

Dingen die ik echt goed heb gedaan.

Mezelf vieren. Mezelf bedanken.

Ge moogt nu uw pen en papier nemen, en ik geef u 1 minuut om 3 dingen op te schrijven die ge goed hebt gedaan. Het mogen kleine of grote dingen zijn, maar begin maar met de kleine. En weet dat ge eigenlijk 50 dingen zou kunnen schrijven, dus hou u niet in, maar vandaag is het genoeg als ge 3 dingen schrijft.

De minuut begint nu, en het belleke gaat, als het is afgelopen.

Goed zo. Ik wil u alvast vieren dat ge deze opdracht hebt gedaan, dat ge zijt blijven zitten tot het einde, en dat ge de tijd hebt gemaakt om voor uzelf te kiezen. Dat is echt heel goed gedaan, proficiat!!

Als ge nog een momentje hebt, dan moogt ge uzelf ook belonen voor dit harde werk.

Een paar tips: uw favoriete dansnummer opzetten en alles geven, een lekkere snack traag opeten en genieten van de smaak, uzelf een massage geven. Of iets anders dat u gelukkig maakt. Alles mag, want ik heb het gezegd!

– – – – – – – – – – – – – – 

Deze transcriptie van de podcast Rebels Nederlands is een cadeauke voor u. Voor de laatste nieuwe afleveringen vindt ge de transcripties in de werkboeken. Dan kunt ge de podcast ook interactief maken! Wilt ge dat eens proberen? Ga dan hier eens kijken.

Leave a Comment

Your email address will not be published.