4. Meditatie

(Ge vindt Rebels Nederlands op SpotifyGoogleApple of uw favoriete podcast platform.
Nog nooit een podcast geluisterd? 
Ga dan hier eens kijken hoe het moet!)

Dag lieve luisteraar,

Welkom bij een nieuwe aflevering van Rebels Nederlands. Na de vorige aflevering over hoogsensitiviteit, komt vandaag een meditatie. Ge moet u niet per sé als hoogsensitief identificeren om deze meditatie te doen, want ook als ge momenteel een heel druk en gestresst leven leidt, kunt ge last hebben van overprikkeling.

Wat is overprikkeling nu weer? Zoals ik vorige week zei, gebeurt dat als uw zintuigen (uw ogen, oren, neus, huid, en misschien zelfs mond!) te veel hebben gehad. Uw lichaam reageert daar dan op, misschien door hoofdpijn, vermoeidheid, moeilijkheden om u te concentreren… Of gewoon een onaangenaam gevoel, dat ge niet helemaal kunt identificeren.

Wat bij mij dan helpt, is om te mediteren. Deze meditatie kunt ge gebruiken bij overprikkeling, maar kan ook preventief werken. Als ge dit bijvoorbeeld in de ochtend doet, dan kunt ge u makkelijker afsluiten van al die prikkels rondom u.

Voor ik begin, geef ik nog een paar kleine tips.

  1. Zorg dat ge ergens rustig kunt zitten waar ge niet gestoord wordt. Als ge kinderen of huisdieren hebt, zorg dan dat ge ze alleen kunt laten, zodat ge u kunt focussen.
  2. Uw zithouding is belangrijk, maar comfort is nog belangrijker. Als ge in meditatiehouding kunt zitten, super, maar als dat pijnlijk begint te worden, doe het dan niet. Ge kunt een kussen gebruiken, dan zijn uw benen lager dan uw heupen, ofwel zet ge u op een stoel met een rechte rug en uw voeten op de grond.
  3. De kans is groot dat ge afgeleid wordt. Dat is normaal, we hebben allemaal veel gedachten. Als ge opmerkt dat ge aan iets anders denkt, kom dan gewoon terug, en ga door met wat ge hoort. Het is allemaal oké zoals het is.

Voila, als ge een goed plekske hebt gevonden, dan zijn we klaar om te beginnen.

We gaan eerst samen ademen. Adem op uw eigen tempo 3 keer diep in en uit. In door de neus, en uit door de mond.

ademen

En sluit dan uw ogen.

Ik nodig u uit om te voelen. Voel efkes hoe uw lichaam nu voelt: hebt ge ergens pijn, of spanning? Blijf ademen, en bij het uitademen, kunt ge uw ademhaling naar die plek sturen. 

Ik adem in, en ik adem uit.

Ik adem in (door mijn neus), en ik adem uit (door mijn mond).

Mijn hoofd ontspant.

Mijn nek ontspant.

Mijn schouders ontspannen.

Mijn borstkas ontspant.

Mijn buik ontspant.

Mijn rug ontspant.

Mijn billen ontspannen.

En ik voel hoe mijn ademhaling door mijn heel bovenlichaam gaat.

Van helemaal onderaan, adem ik in, en trek ik mijn ademhaling naar omhoog, helemaal naar mijn hoofd.

Dan adem ik uit, en laat ik alles los.

En als ik een geluid maak, bij de uitademing, dan is dat OK, dat mag allemaal.

stilte

Ik beeld me in, hoe mijn lichaam hier zit. Ik zie het, met mijn ogen gesloten, hoe ik hier zit, ontspannen en tevreden.

Dan focus ik mij op mijn onderbuik, iets onder mijn navel.

Ik adem met mijn onderbuik. Mijn onderbuik gaat op en neer.
Op bij de inademing, en neer bij de uitademing.

Bij de volgende inademing, beeld ik mij een kleur in. Een rustige kleur, die me kalmeert.

En bij elke inademing komt die kleur uit mijn buik, elke keer een beetje groter.

Eerst zie ik die kleur over mijn hele buik, en daarna ook over mijn benen en mijn borstkas, en het gaat ook naar mijn armen, handen, benen & voeten.

Met mijn ogen gesloten, zie ik hoe de kleur een grote bol vormt rond mijn hele lichaam, ik zit in een bubbel van kleur.

En die kleur maakt me rustig, de kleur kalmeert me.

Ik geniet van mijn bubbel, waar niemand me kan zien.

Ik neem hier de tijd om rustig te ademen.

Bij elke inademing wordt de bubbel een beetje zachter,

En bij elke uitademing wordt die een beetje groter.

En ik weet, hier ben ik veilig.

Hier kan ik genieten van de rust die ik hier voel.

langere stilte

En de bubbel is ondertussen heel groot, maar komt nu telkens een beetje dichter bij mij.

De bubbel wordt kleiner.

De bubbel zit nu in mijn buik.

En bij elke inademing wordt die een beetje groter, en bij elke uitademing een beetje kleiner.

Ik voel de zachtheid in mijn buik, en in mijn ademhaling.

En ik glimlach.

Ik adem nog eens diep in en uit.

En ik weet dat mijn zachte kleurrijke bubbel meegaat in mijn dag.

Als het druk wordt, of alles chaotisch rondom mij: dan focus ik me opnieuw op mijn bubbel.

En als het echt nodig is, kan ik de bubbel altijd groter maken, zodat die me beschermt tegen alle prikkels die op me afkomen.

De rust zit in mij, en ik kan er altijd naar teruggaan.

Door mijn ademhaling blijft de bubbel bewegen.

Ik adem in, en ik adem uit.

Als ik me klaar voel, open ik mijn ogen.

Misschien zie ik de kleur van mijn bubbel nog wel rondom mij?

Ik lach, en ik weet, dat de rust in mij zit.

En ik kan er altijd naar teruggaan, als ik het nodig heb.

Dank u wel, om met mij mee te mediteren, tot het einde.

Ik hoop dat deze visualisatie u een beetje rust heeft kunnen brengen.

En dat ge het kunt meenemen naar drukkere momenten, de bubbel.

Ik raad u aan om de volgende 5 minuten alles een beetje trager te doen dan normaal, en zo de kracht van het vertragen nog wat langer mee te dragen met u, in uwe dag, of uwe avond, of uw nacht.

En ik wens u een prachtige en ontspannende dag, avond of nacht.

– – – – – – – – – – – – – – 

Deze transcriptie van de podcast Rebels Nederlands is een cadeauke voor u. Voor de laatste nieuwe afleveringen vindt ge de transcripties in de werkboeken. Dan kunt ge de podcast ook interactief maken! Wilt ge dat eens proberen? Ga dan hier eens kijken.

Leave a Comment

Your email address will not be published.