3. Hoogsensitiviteit

(Ge vindt Rebels Nederlands op SpotifyGoogleApple of uw favoriete podcast platform.
Nog nooit een podcast geluisterd? 
Ga dan hier eens kijken hoe het moet!)

Lieve luisteraars,

In deze aflevering vertel ik ulle graag nog iets heel persoonlijk. Het gaat om een persoonlijkheidskenmerk, natuurlijk eentje dat ik heb, en waar ik me niet altijd goed heb bij gevoeld. Straffer, iets waar ik me altijd over heb geschaamd.

Dus ja, als ik me schaam, dan is het een teken dat ik er een podcast aflevering over moet maken, hahahaha.

Het gaat over hoogsensitiviteit. Hoog-sensi-wa? Sommige mensen zeggen ook hooggevoelig. Ik bedoel daarmee niet dat ik flauw en zielig ben, al heb ik heel lang gedacht dat het dat eigenlijk net wel was.

Wat is hooggevoeligheid, hoogsensitiviteit of HSP?

Hooggevoeligheid is een persoonlijkheidskenmerk, en maakt eigenlijk dat ge veel meer prikkels opneemt dan de gemiddelde mens. Wat zijn prikkels? Voornamelijk alles wat uw zintuigen kunnen opvangen: licht, geluid, gevoel, geur… Voor HSP’ers komt dat allemaal veel sterker binnen.

Een voorbeeld. Meestal als ik een ruimte binnen wandel, weet ik exact hoe iedereen in die ruimte zich voelt. En het grappige is dat ik altijd dacht dat dat normaal was. En als gij denkt dat dat normaal is: nee. Allee, ja, ‘t is ook niks slecht hé, maar we zijn niet de meerderheid van de mensen. Ongeveer 1 op 5 mensen is hoogsensitief, als ik het mij goed kan herinneren.

Buiten het feit dat ik dus ook heel snel kan aanvoelen wat iemand anders voelt, soms zelfs nog voor ze het zelf doorhebben – ja, dat is wel een beetje ambetant – heb ik ook enorm veel last van geluid. Toen ik met mijn ex op zoek was naar een groter appartement, wist ik na 1 minuut al of ik daar kon wonen. Of 2 minuten, als de eerste minuut goed ging, want dan ging ik in de tweede minuut de ramen open zetten. Waarom? Om te luisteren. Als ik in die eerste minuut al hoorde dat er te veel lawaai was, dan ging dat huis al niks worden. En zo vielen de meeste huizen al af.

Overdrijft gij nie gewoon?

Ik hoor het u al denken. Allee, misschien denkt ge het niet, maar ik dacht het zelf, voor een hele lange tijd. Aangezien ik de meeste andere mensen niet zo snel hoorde klagen over een grasmaaier of een huilend kind, dacht ik dat ik gewoon “té” gevoelig was. Dat ik me er maar moest over zetten.

Maar dankzij datzelfde lief ontdekte ik dat niet iedereen dat even sterk hoort. In het geval van lawaai speelt het vooral in mijn nadeel, dat weet ik. Maar als het gaat over dat voelen van andere mensen, dan kan dat wel eens handig zijn. En als er iemand moet weten of het eten nog niet slecht is geworden, komen ze ook al snel bij mij terecht. Nu ja, als ze zelf niet ruiken, want eigenlijk zijn de meeste van mijn dichtste vrienden ook allemaal hoogsensitief. We trekken elkaar aan, denk ik.

Wat is het belangrijkste kenmerk?

Een hoogsensitieve persoon heeft gewoon heel veel informatie om te verwerken, want er komt gewoon veel meer “binnen” dan bij iemand anders. De meeste mensen hebben een filter, waardoor hun hersenen niet alles registreren. Zo denkt ge niet de hele tijd “oh, mijn bed is wit”, want ge ziet uw bed elke dag en daar moet ge dan niet meer over nadenken. Of ge hoort het verkeer buiten, maar ge wordt eraan gewend, want ge hoort dat al elke dag. 

Awel, mijn hersenen, die blijven zo’n dingen wel registreren. Bij geluid beginnen mijn hersenen zich daar precies ook op te focussen. Maar bij mijn bed kan ik ook nog elke dag denken “ahja, dat is wit”, of bijvoorbeeld iets dat ge scheef hebt opgehangen aan de muur, ik zie dat nog elke dag. Of, ne ene schoen die een beetje losser zit dan een andere.
Pas op, ik kan sommige dingen net wél uitfilteren, zoals planten, ik ben heel slecht met planten, want ik zie die gewoon niet. Maar meestal kan ik het net niet uitzetten. En dat is de basis voor hoogsensitiviteit, uw filter is niet zo groot als die van de meeste mensen.

Ik heb het gelukkig niet zo moeilijk met licht, maar ik ken veel mensen die niet kunnen slapen als het nog te licht is, of te donker, of die last krijgen van hun ogen als ze te lang in een heel lichte kamer zitten. Soms kunt ge ook een heel goed ontwikkelde reukzin hebben, dat is bij mij ook het geval, en dat is soms ook wel een uitdaging.

En natuurlijk het lichamelijke voelen: Ik heb direct door, als er een etiket in een T-shirt – of erger, in een onderbroek – tegen m’n huid schuurt. Of zoals ik net al zei, als de ene schoen een beetje losser zit als de andere.

Ah en als ik te veel suiker eet, dan word ik snel hyper. Koffie kan ik om die reden ook niet drinken, want dat heeft hetzelfde effect. Maar gelukkig: ik lust het ook niet. Maar een groene of zwarte thee kan ook niet meer na 14u ‘s middags, zelfs geen gemberdrankje, want dan kan ik ‘s avonds niet meer slapen.

Wat is bij u het meest ontwikkeld?

Ja, wat bij mij het meest ontwikkeld is, is het humeur oppikken van anderen. Zoals ik zei, kom ik vaak in een ruimte en weet ik nog voor iemand iets zegt, hoe die zich voelt. Soms kan ik verwoorden wat de andere persoon nog niet heeft beseft. Vroeger was ik me daar niet van bewust, en dan was dat vaak gênant. Nu hou ik die informatie voor mezelf, en doe ik er iets mee als de andere persoon er ook naar vraagt of ervoor kan openstaan. Ge wil nie weten hoeveel taallessen uiteindelijk coachingsessies zijn geworden. Daarom dat ik dus geen pure taallessen meer geef, en mij meer focus op mindfulness in combinatie met taal.

De meeste hoogsensitieve personen die ik ken, kunnen meestal heel diepe gesprekken voeren en heel goed aanvoelen waarover het te hebben. Wij kunnen goed naar de diepte gaan, en de oppervlakkige praatjes overslaan.

Is dat niet vermoeiend, zo al die prikkels?

Die diepe gesprekken, dat klinkt mooi, en dat is het meestal ook, maar voor mij is dat niet altijd gemakkelijk geweest om nadien mee om te gaan. Want dan heeft iemand u vanalles verteld en misschien ook wel moeilijke emoties getoond, en wat doet ge daar dan mee?

Dat hoeft trouwens niet alleen na een emotioneel gesprek, dat kan ook met al die andere prikkels, als ik bijvoorbeeld toch ne keer te veel koekskes eet, of als de buren luid ruzie zitten te maken.

Ik weet dat ik snel stress krijg, en dan het gevoel heb dat alles te veel is. Ik laat me overweldigen door het aantal dingen die ik nog moet doen. En eigenlijk moet ik dan te veel verwerken, en dat kost veel energie. Jarenlang heb ik tegen mezelf gezegd: gij zijt zwakker dan de rest, gij zijt te snel moe, gij kunt nergens tegen. Ik had geen idee wat HSP eigenlijk was.

En zijn er ook voordelen?

Een vriendin van mij verwoordde het ooit zo: “wij zijn de kanariepietjes van de maatschappij”. En daarmee verwees ze naar de tijd van de mijnen, de koolmijnen onder de grond, toen stuurden ze ook kanariepietjes mee naar beneden, want als die stopten met zingen, dan wisten de mijnwerkers dat het te gevaarlijk werd.

Als ge hoogsensitief zijt, gaat ge eerder signalen oppikken dat iets niet goed loopt, ge kunt uw gevoel veel meer vertrouwen, want meestal klopt dat wel. Zo wist ik bijvoorbeeld al in 2011 dat ik geen voltijdse job meer wou, nog voor de grote golf burn-outs. Ik ga ook niet gemakkelijk iets opeten dat slecht is, want ik proef dat snel. Een podcast monteren is eigenlijk ook wel simpel, mijn oor is daar precies voor getraind.

Hoe kunt ge dan zorgen dat het positief blijft?

Natuurlijk is het belangrijk dat ge u als hoogsensitieve mens niet constant overprikkelt. Ge kiest dat natuurlijk niet altijd zelf, dus dat is al een eerste uitdaging. Maar herkennen als ge overprikkeld geraakt, is eigenlijk al het halve werk. Nu ik weet wanneer ik te veel informatie heb binnengekregen, te veel stress heb gehad, kan ik een bewuste beslissing nemen om mezelf af te zonderen.

Maar ik zonder mezelf ook wel vaker al preventief af. Want ik besef dat HSP’ers net veel aan zelfzorg moeten doen, en dat dat normaal is. Voor mij is zelfzorg om in de ochtend een uur voor mezelf te nemen en dan te mediteren, te dansen, yoga te doen, in mijn dagboek te schrijven… Afhankelijk van hoe ik me voel op dat moment.

Verder doe ik ook echt m’n best om alles wat trager te doen, en de lat voor mezelf niet zo hoog te leggen. Helaas lijd ik ook aan perfectionisme, waarover ik in een volgende aflevering nog meer zal vertellen, dus dat is nog niet zo vanzelfsprekend, maar ik probeer het wel. Niet meegaan in de ratrace, dat is het doel.

En mijn lichaam respecteren en altijd eerst zetten. Liefst geen alcohol en suiker, voornamelijk gezonde maaltijden met veel groenten, en de heilige graal: slaap. Veeeeel slaap. Het is bijna een misdaad in een samenleving waar we constant “aan” moeten staan, maar daarom ben ik ook zelfstandige geworden, om mijn eigen tempo te bepalen en die zaken eerst te zetten. Nu ja, ik ben daar ook nie perfect in, dat geef ik zeker toe, en het is niet altijd zo gemakkelijk, maar alle beetjes helpen.

Wat ik ook relatief laat heb ontdekt, is dat de natuur mij compleet kalmeert. In een stad wonen was eigenlijk bijna elke dag oorlog voor mij en mijn zintuigen, dus ik heb nog niet zo lang geleden beslist om in het groen te gaan wonen. Zalig!

Wat is de conclusie?

Hoogsensitiviteit is iets waar ge mee geboren wordt, en iets waar ge voor de rest van uw leven rekening mee moet houden. Als ge het voor uzelf kunt accepteren, en uw levensstijl een beetje aanpast, dan is het een zegen. Als ge u blijft vergelijken met anderen, en niet kunt aanvaarden dat ge meer zelfzorg nodig hebt dan de gemiddelde mens, dan is het uitputtend. Persoonlijk ben ik er heel blij mee, maar dat is niet altijd zo geweest.

En gij?

Als ge u herkent in mijn verhaal, heb ik in de transcriptie nog een paar vragen geschreven, die u kunnen helpen om uw persoonlijke patronen te bekijken. Ik link ook nog naar een boek en een podcast in het Nederlands die interessant kunnen zijn.

En verder raad ik ook mijn eigen mindful dagboek aan, dat ik gemaakt heb om elke dag te kunnen stilstaan en reflecteren, de ideale basis voor zelfzorg maar ook voor Nederlands.

En ik geloof dat ge een taal kunt gebruiken om lief te zijn tegen uzelf, dus dat dagboek kan daar ook een basis voor zijn. Ge vindt de link, om het met korting te downloaden, ook in de show notes.

En volgende week vindt ge hier een meditatie die perfect is om tot rust te komen na een drukke dag, of om de dag gemoedelijk mee te beginnen.

—————

Vragen

  • Herkent ge u ook in het verhaal van de “informatieverwerking”? Zijt ge ook iemand die heel veel dingen opmerkt? Kunt ge een voorbeeld geven van die opmerkzaamheid in uw dagelijkse leven?
  • Voor welke van deze dingen zijt ge het meest gevoelig: licht, geluid, geur, smaak of voelen? Wat herkent ge uit mijn verhaal? Wat is helemaal anders?
  • Weet ge al lang dat ge HSP zijt? Hoe hebt ge het ontdekt? Als het nieuw is: hoe voelt dat om dit te herkennen?
  • Hoe voelt een overprikkeling voor u? Hoe weet ge dat het te veel is geweest, en wat helpt dan om er iets aan te doen?
  • Hoe zorgt gij voor uzelf? Welke activiteiten zorgen dat ge u beter voelt?

—————

Links

Fleur Van Groningen, Leven Zonder Filter

Podcast “De Koesterfabriek” 

Website HSP Vlaanderen

– – – – – – – – – – – – – – 

Deze transcriptie van de podcast Rebels Nederlands is een cadeauke voor u. Voor de laatste nieuwe afleveringen vindt ge de transcripties in de werkboeken. Dan kunt ge de podcast ook interactief maken! Wilt ge dat eens proberen? Ga dan hier eens kijken.

Leave a Comment

Your email address will not be published.